Hjemmelading
Opel tilbyr effektive og brukervennlige ladesystemer som gjør det enkelt å lade. En hjemmelader er den raskeste og enkleste løsningen når du vil lade hjemme.
Ladeprosess
På en hurtigladestasjon kan du lade batteriet til 80 prosent på en halvtime. Perfekt for lengre turer, siden du raskt kan fortsette reisen etter en kort pause. Hvis du lader bilen over natten, eller mens du er på jobb, trenger du ikke hurtiglading. Det er også mer skånsomt for batteriet.
I fremtiden vil vi kanskje også kunne lade biler, og ikke bare smarttelefoner, med induksjonslading. Da vil det være mulig å lade bilen ved å parkere den på en induktiv ladeflate. I mellomtiden vil Opel fortsette å tilby kabler og hjemmeladere som gjør det enkelt å lade både hjemme og på farten.
Ladesystemer
Det skilles mellom lading med likestrøm (DC) og vekselstrøm (AC). Likestrøm brukes til hurtiglading. Dette er praktisk når du vil unngå lengre pauser, siden batteriet i bilen kan lades til 80 prosent på rundt 30 minutter.
Vekselstrøm brukes til vanlig lading. Det brukes i strømnettene i Europa, og er godt egnet til lading av biler.
Batteriet trenger likestrøm (DC), så vekselstrømmen (AC) fra strømnettet må omdannes.
Det er også forskjell på enfaset og trefaset lading. Vanlige stikkontakter er enfaset. De gir en gjennomsnittlig effekt på 2,3 kW ved 230 V og 16 A. Men for å lade raskt, trengs det minst 3,7 kW. Derfor finnes det trefasede stikkontakter. De har opptil 400 V og 16 eller 32 A. Da blir ladekapasiteten mellom 11 og 32 kW. Ladeeffekten er mellom 11 og 22 kW.
I henhold til CEE-standarden er enfasede kontakter blå og trefasede kontakter røde. De såkalte type 2-kontaktene er nå standard i EU. Med et «Mennekes»-støpsel kan du lade bilen med både enfaset og trefaset strøm.
I fremtiden vil du også kunne bruke såkalt toveislading, som krever spesielle hjemmeladere. Her kan energien føres begge veier. Hvis en bil er ladet og ikke brukes, kan energien fra batteriet føres tilbake til boligen – eller strømnettet.
Du kan også være interessert i dette
Mer informasjon om hjemmelading
Hvordan fungerer ladingen?
Batteriet trenger likestrøm (DC), så vekselstrømmen (AC) fra strømnettet må omdannes. Når dette gjøres av laderen i bilen, kalles det AC-lading. Gjøres dette av en likeretter i ladestasjonen, kalles det DC-lading.
Ved AC-lading kan den tilgjengelige ladeeffekten beregnes slik: ladeeffekt = faser x spenning x strømstyrke. De avgjørende faktorene er tilgjengelig nettspenning, strømstyrke og om ladingen er enfaset eller trefaset.