Strømforbruket til elbiler
Finn ut hvor rimelig det er å lade elbilen din, hva fordelene er sammenlignet med forbrenningsmotoren og hvordan du kan redusere strømforbruket
Så effektive er elbiler
Strømforbruk sammenlignet med bensinforbruk
Hvor mye strøm bruker hjemmeladeren?
Så mye koster det å lade
Optimer rekkevidden
Slik kan du redusere bilens strømforbruk
Strømforbruket til en elbil oppgis i kilowattimer (kWh) per 100 km. For Opel Corsa-e er det gjennomsnittlige strømforbruket (WLTP) 16,8 kWh / 100 km, og for Opel Mokka-e er det 18–17,4 kWh / 100 km.
Men det faktiske forbruket avhenger av mange faktorer, blant annet kjørestilen din (hvor ofte du akselererer), hvor du kjører (fjellveier eller på flate landeveier), utetemperaturen (vinter eller sommer), om du bruker klimaanlegget, og om det er ekstra vekt i bilen (hvor mange passasjerer du har med deg).
Fordelen er at du alltid har oversikt over forbruket ditt, og at det er mange måter å redusere det på. WLTP, som brukes i EU, og EPA, som brukes i USA, gir en realistisk estimering av rekkevidden.
Oppvarming og strømforbruk
Den avgjørende faktoren: batteriet
Strømforbruk i batteriproduksjonen
I produksjonen av elbiler er batteriproduksjonen den mest kritiske faktoren. Likevel er de mer miljøvennlige og klimavennlige enn bensin- og dieselbiler. Med den tyske strømmiksen kan elbiler raskt utnytte klimafordelene sine sammenlignet med vanlige biler.
Etter hvert som miljøvennlig strøm blir mer utbredt, vil energibalansen i produksjonen bli stadig bedre. Gjenbruk og påfølgende resirkulering av batteriene bidrar også til den positive klimabalansen. Lader du elbilen fra Opel med grønn strøm, kan du også bidra selv.
Høyeste energitetthet: litiumionbatteriet
Rekkevidden til en elbil bestemmes primært av batteriets kapasitet. Alle elbiler fra Opel har litiumionbatteri, siden det gir den høyeste energitettheten sammenlignet med andre batterier. Det betyr at de kan lagre mest energi per kilogram batteri. Kapasiteten til litiumionbatteriene våre ligger mellom 50 og 75 kWh.
Siden energitettheten i elbilbatterier har blitt doblet de siste ti årene, kan vi forvente at elbiler vil kunne kjøre enda lenger i fremtiden.