Skip To Content
Strømforbruk

Strømforbruket til elbiler

Finn ut hvor rimelig det er å lade elbilen din, hva fordelene er sammenlignet med forbrenningsmotoren og hvordan du kan redusere strømforbruket

Så effektive er elbiler

Elbiler utnytter kraften på en svært effektiv måte. Den elektriske motoren omdanner rundt 80 prosent av energien til bevegelse. Hvis du regner med tapet under lading av batteriet og overføring av strømmen, får du en virkningsgrad på 64 prosent. Det betyr at en elektrisk motor har rundt tre ganger høyere virkningsgrad enn en forbrenningsmotor. En bensinmotor har en virkningsgrad på rundt 20 prosent under normal kjøring. 

Strømforbruk sammenlignet med bensinforbruk

Hvis du kan lade elbilen rimelig hjemme, kan du kjøre en mil mye billigere enn med en forbrenningsmotor. For eksempel koster det rundt 150 kr å lade en Opel Corsa-e med batteri på 50 kWh basert på strømprisene i 2021. Det er mye billigere enn å fylle tanken på en bil med forbrenningsmotor. 

Hvor mye strøm bruker hjemmeladeren?

Det er mange fordeler med hjemmelading, siden du slipper ekstra kostnader. Men det er vanskelig å anslå elbilens andel av husholdningens totale strømforbruk ut fra strømregningen. Du står imidlertid fritt til å velge strømleverandør, slik at ladekostnadene blir så lave som mulig. Totalkostnaden avhenger ikke bare av batteriet i bilen, men også av strømprisene.

Så mye koster det å lade

Hvis du lader hjemme, betaler du bare for strømmen, som koster 72,9 øre per kilowattime i private husholdninger (pris fra 2021). På offentlige ladestasjoner er prisen høyere. Lading med vekselstrøm (AC) koster rundt 0,58–1,16 kr per minutt, og hurtiglading med likestrøm kan koste opptil 5,69 kr per minutt.

Optimer rekkevidden

Slik kan du redusere bilens strømforbruk

Strømforbruket til en elbil oppgis i kilowattimer (kWh) per 100 km. For Opel Corsa-e er det gjennomsnittlige strømforbruket (WLTP) 16,8 kWh / 100 km, og for Opel Mokka-e er det 18–17,4 kWh / 100 km. 

Men det faktiske forbruket avhenger av mange faktorer, blant annet kjørestilen din (hvor ofte du akselererer), hvor du kjører (fjellveier eller på flate landeveier), utetemperaturen (vinter eller sommer), om du bruker klimaanlegget, og om det er ekstra vekt i bilen (hvor mange passasjerer du har med deg). 

Fordelen er at du alltid har oversikt over forbruket ditt, og at det er mange måter å redusere det på. WLTP, som brukes i EU, og EPA, som brukes i USA, gir en realistisk estimering av rekkevidden. 

Oppvarming og strømforbruk

Oppvarming er en av de viktigste strømforbrukerne i en elbil. Derfor kan rekkevidden reduseres med 10–30 prosent om vinteren. I ekstreme tilfeller kan den reduseres enda mer, spesielt hvis en kald elbil må varmes opp flere ganger om dagen for å kjøre korte turer. Men det finnes noen triks du kan benytte deg av for å motvirke dette: Bruk Opel Connect-appen til å varme opp bilen før du kjører, mens den fortsatt er koblet til strømnettet, slik at strømmen ikke hentes fra batteriet. Hvis du bruker omluftfunksjonen eller bare bruker setevarme når du kjører, sparer du strøm. 

Den avgjørende faktoren: batteriet

Strømforbruk i batteriproduksjonen

I produksjonen av elbiler er batteriproduksjonen den mest kritiske faktoren. Likevel er de mer miljøvennlige og klimavennlige enn bensin- og dieselbiler. Med den tyske strømmiksen kan elbiler raskt utnytte klimafordelene sine sammenlignet med vanlige biler.

Etter hvert som miljøvennlig strøm blir mer utbredt, vil energibalansen i produksjonen bli stadig bedre. Gjenbruk og påfølgende resirkulering av batteriene bidrar også til den positive klimabalansen. Lader du elbilen fra Opel med grønn strøm, kan du også bidra selv. 

Høyeste energitetthet: litiumionbatteriet

Rekkevidden til en elbil bestemmes primært av batteriets kapasitet. Alle elbiler fra Opel har litiumionbatteri, siden det gir den høyeste energitettheten sammenlignet med andre batterier. Det betyr at de kan lagre mest energi per kilogram batteri. Kapasiteten til litiumionbatteriene våre ligger mellom 50 og 75 kWh.

Siden energitettheten i elbilbatterier har blitt doblet de siste ti årene, kan vi forvente at elbiler vil kunne kjøre enda lenger i fremtiden. 

Mer om strømforbruk

Hvor mye forbruker en elbil per mil?

Strømforbruket avhenger av kjørestilen din, utetemperaturen, underlaget og bilens last. WLTP-verdien, som er basert på hverdagsbruk, gir en god indikasjon. Forbruket til Opel Corsa-e er rundt 16,8 kWh per 100 kilometer (WLTP).

Hvor mye koster det å «fylle tanken» med strøm?

Det kommer an på hvor du lader bilen. Det er rimeligere å lade den hjemme, siden du bare betaler for strømmen, som koster 0,3189 euro/kWh (2021). Hvis du fullader en Opel med batteri på 50 kWh, koster det 15,95 euro. Det koster mer å lade bilen på en offentlig hurtigladestasjon. Her må du regne med en kostnad på opptil 0,49 euro/kWh, altså rundt 25 euro for å lade batteriet. Det er likevel mye billigere enn å fylle tanken på en bensinbil. 

Hvor mange kW kan en elbil lagre?

Hvor mye strøm bilen kan lagre, avhenger av batterikapasiteten. Opel tilbyr batterier på 50 og 75 kWh. Den raskeste måten å lade dem på, er å bruke likestrøm fra en hurtigladestasjon. Men selv med vekselstrøm vil det være variasjoner i hastigheten, avhengig av ladestasjonen og batterinivået. Hvis batteriet allerede er ladet til 20–80 %, lades det raskere. Det lades også raskere når temperaturen er rundt 20 grader.

Hvor mange kW trekker en elbil på én lading?

Hvor mange kilowatt en elbil trekker under lading, avhenger av strømkilden og ladekabelen. Hvis du lader med en enfaset hjemmelader, trekker den 3,7 eller 4,6 kW, og med en trefaset hjemmelader trekker den 11 eller 22 kW. På en hurtigladestasjon trekker elbilen fra 50 og helt opp til 100 kW likestrøm. Da lades batteriet til 80 prosent på rundt 30 minutter.